همشهری آنلاین: یک کارشناس فقه و حقوق گفت: مظلومیت امام حسین (ع) از منع ارتباط جامعه با ایشان و نحوه رفتار حاکمان برای طرد اجتماعی آن امام آغاز شد.

طاهره همیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری «توانا» خبرگزاری فارس اظهار داشت: به طور کلی تنها 3 حدیث منقول فقهی از امام حسین (ع) باقی مانده است. در آن دوران مراجعات فقهی به ایشان را معاویه ملعون بسته بود، به طوری که معاویه به قدری تبلیغات منفی از ایشان کرده بود که هیچ کس به امام حسین (ع) مراجعه نمی‌کرد.
وی ادامه داد: یک بار فردی از کسی که کنار امام حسین (ع) حضور داشت، سئوالی پرسید و چون آن فرد نمی‌توانست آن سئوال را پاسخ دهد، امام حسین (ع) پاسخ صحیح را دادند و آن فرد بی‌ادب خطاب به امام حسین (ع) گفت: «کسی از شما سئوال نکرد». در حقیقت مردم ایشان را در نگاه اجتماعی طرد ‌کرده و برای پاسخ به سئوالات خود به ایشان مراجعه نمی‌کردند.

*احادیث امام حسین (ع) بیشتر با موضوع اجتماعی ـ فرهنگی بوده است

این کارشناس فقه و حقوق خاطرنشان کرد: بیشتر احادیثی که اکنون از امام حسین (ع) در دست ماست در زمینه مسائل اجتماعی ـ فرهنگی است و رنگ و بوی عبادی دارد. بیشتر سخنرانی‌های سیاسی ـ فرهنگی ایشان در تاریخ ثبت شده است؛ از جمله سخنرانی‌ ایشان در منا ‌حین حرکت به کربلاست که در روز عاشورا به صورت مستند جمع شده است.
وی افزود: به طور کلی امام حسین (ع) در محاق اجتماعی بودند و دشمنان نمی‌گذاشتند افراد با ایشان ارتباط برقرار کنند.

* معاویه یک فرد یهودی را بر منبر مساجد مسلمین نشانده بود

همیز اضافه کرد: هنگامی که امام حسین (ع) قیام کردند، فرمودند: «دین پوستین وارونه شده است»
در حقیقت پوستین وارونه آن چیزی است که باید روی لباس باشد، ولی در داخل لباس است. در حقیقت اشاره به این داشتند که دین برعکس شده است.
وی اظهار داشت: با تفاسیری دین را می‌شود، دنیایی کرد. اکنون برخی دین را برای دنیا می‌خواهند و نگاهی به آخرت و ارزش‌هایی که خداوند برای فرایض دینی گذاشته، ندارند.
این کارشناس فقه و حقوق بیان داشت: در آن دوران وضعیت طوری بود که نمازها با رهبری معاویه شراب‌خوارِ فاسد برگزار می‌شد. ضمن اینکه تمام مردم شاهد بی‌عدالتی‌های دستگاه اموی بودند و 20 سال بعد از شهادت حضرت علی (ع)، معاویه بر کل ممالک اسلامی حکومت مطلق داشت.
همیز خاطرنشان کرد: رهبری مفسدانه معاویه ملعون مردم را هم فاسد کرده بود، زیرا برخی ابن‌الوقت هستند و منتظرند ببینند چه کسی در مقام بالاست تا مانند او کار کنند و به قول سعدی مردم بر دین پادشاهانشان هستند.
وی تصریح کرد: معاویه‌ای که تا قبل از فتح مکه مشرک بوده است، بعد از فتح مکه مسلمان شده و مدت بسیار کوتاهی مسلمان بوده و زمانی که پیامبر (ص) رحلت فرمودند، معاویه چیزی از دین و عبادت بلد نبود و طوری شده بود که ابوهریره در دستگاه اموی فرهنگ‌سازی می‌کرد.
این کارشناس فقه و حقوق گفت: ابوهریره فردی یهودی، فقیر و بدبختی بود که یک کاسه آب با یک گربه داشت و از تورات اطلاعات بالایی داشت و معاویه ملعون او را در مسند کار آورده بود؛ به طوری که او در مساجد منبر می‌گذاشت و دین را در قالب یهودی به مردم ارائه می‌داد.

* احکام دین در حکومت مطلق معاویه وارونه شده بود

این کارشناس حقوق فقه و الهیات تصریح کرد:‌ وقتی مردم از حقایق غافل باشند، اگر چیزی به آنها ارائه شود و افرادی هم آن را تشویق کنند، واضح است که چه خواهد شد. پس در نتیجه، احکام دین در دوران حکومت معاویه برعکس شده بود و امام حسین (ع) قیام ‌کردند تا بتوانند حقایق دین را به مردم عالم نشان دهند.
وی افزود: قوانین اسلام گواه بر ارزش‌های آخرتی است. در اسلام که مکتب تربیت انسان جاویدان است، به طور طبیعی کسانی که اهل حرام باشند، چشم و قلبشان کور می‌شود و آنها که معتقد به آخرت نیستند با اسلام به مبارزه برمی‌خیزند.
همیز عنوان کرد: فهم مسائل آسمانی، روحانی و الهی اسلام بر پایه پذیرش عقلی و قلبی است و به اطلاعات ارائه دهنده و پذیرش فرد مقابل بستگی دارد، اما در آن دوران، عقل مردم بارور نشده بود؛ علاوه بر این قلب مردم بر اثر زنا و خوردن مال حرام کور شده بود و نمی‌توانستند اسلام را دریافت کنند، ضمن اینکه با آن مبارزه می‌کردند.

*برنامه‌های تلویزیونی، پناهنده شدن به خداوند را به کودکان بیاموزند

وی اظهار داشت: انس جوان به نماز از خانه باید آغاز شود؛ امام حسین (ع) می‌فرمایند: «دختران را از 7 سالگی و پسران را از 10 سالگی به نماز دعوت کنید»، در حقیقت بیانات زیبای ایشان حاکی از این است که با نرمش، ملایمت و با هنرمندی نماز به فرزندان آموزش داده شود.
همیز ادامه داد: تأکید امام حسین (ع) به خاطر این است که بدن فرزندان به خواندن نماز عادت کند؛ این عادت کردن در خانواده می‌تواند مؤثر واقع شود و این طور پیش‌بینی می‌شود که یک دختر نماز بی‌غلط را در 9 سالگی می‌خواند که این نماز خواندن او را از فساد نگه می‌دارد و باعث می‌شود که عشق به نماز خود به خود ایجاد شده و فرزندان به سوی خداوند می‌روند تا اینکه خداوند آنها را سیراب ‌کند.
وی بیان داشت: هرقدر فرزندان به مرکز انرژی متصل شوند و انرژی دریافت کنند، در مقابل سختی‌ها و بدی‌ها استقامت بیشتری خواهند داشت.
این کارشناس حقوق و فقه افزود: نماز از ابتدا مانند دیواری است که نمازگزار هرجا برود، به واسطه نماز از فحشا به دور می‌ماند. در حقیقت خود نماز حالت روحانی و ملکوتی دارد که ما را از فحشا و فساد نگه می‌دارد و زمانی که فرد از فحشا و منکر دور شود، محبوب خدا ‌شده و اگر محبوب خدا شود، خداوند می‌فرماید: محبوب خودم را از مهلکه‌ها نجات می‌دهم.
وی اضافه کرد: تشویق‌های رسانه‌ای در فیلم‌ها و کارتون‌های تلویزیونی باید طوری طرح ‌شود که بچه‌ها به سراغ نماز رفتن و پناهنده شدن به خداوند را یاد بگیرند.
همیز افزود: امام جعفر صادق (ع) در خصوص تأثیرات نماز می‌فرمایند، «وقتی زندگی برای شما سخت شد، دو رکعت نماز بخوانید. یک صلوات بفرستید و حاجت‌ خود را بخواهید» والله که این خیلی مؤثر است و در جایی دیگر قرآن کریم می‌فرماید: «واستعینوا بالصبر و الصلوة» یعنی از نماز و روزه کمک بگیرید.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نیاز ما به نماز، اظهار داشت: باید از نماز کمک بگیریم و باید این را به جوانان القا کنیم که در بحران‌ها از نماز کمک بگیرند. در این صورت است که جوانان هنگام بروز مشکلات دیگر به سراغ رمال‌ها نمی‌روند. اگر جوان‌ها آثار معاونت و یاوری حقیقی نماز را در تمام لحظات و برهه‌های زندگی ببینند، محال است که از آن استفاده نکنند.

کد خبر 98098

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز